Reklam Kurulu, Ağustos ayında 8,1 milyon TL idari para cezası verdi.
Ağustos toplantısında görüşülen 139 belgeden 117’si mevzuata aykırı bulunurken, 8 milyon 51 bin 345 TL idari para cezası, reklam ve ticari uygulamaların durdurulması ve 2 belgeye erişim kısıtlama tedbiri uygulanmasına karar verdi. .
Ticaret Bakanlığına bağlı Reklam Kurulu’nun 336 sayılı toplantısı 8 Ağustos 2023 tarihinde yapıldı. Toplantı içeriğinde vatandaşları mağdur eden ticari fiiller, yanıltıcı reklamlar ve haksız rekabete yol açan uygulamalar incelendi.
Bakanlıktan yapılan açıklamada şu bilgilere yer verildi:
“Reklam Kurulu’nun Ağustos ayı toplantısında 139 belgeden 117’sinin mevzuata aykırı olduğu tespit edilerek 8.051.345-TL idari para cezası uygulanmasına, reklam ve ticari uygulamaların durdurulmasına, erişimin durdurulmasına karar verildi.” 2 belge içinde engelleme tedbiri.
Böylece yılın ilk 8 ayında Kurul gündemine alınan toplam 1.392 adet belge hakkında görüş ve değerlendirmeler yapılmış, toplam 51.909.874-TL idari para cezası ve 36 adet idari para cezası verilmiştir. aldatıcı reklam veya haksız ticari uygulama olduğu tespit edilen 1.226 belgenin askıya alınması. Bazı belgelerde ayrı ayrı erişimin engellenmesine karar verilmiştir.
Dijital pazarların yükselişiyle birlikte tüm dünyada “Dark (Commercial) Patterns” olarak bilinen ve son dönemde ülkemizde “Dark (Commercial) Designs” olarak bilinen ticari uygulamaların Kurulun radarına girdiği görülmüştür. Reklamın, tüketicilerin ekonomik davranışlarını önemli ölçüde bozacak şekillerde ortaya çıktığı, Kurul’un bu ayki toplantısında ana odak noktası “karanlık ticari tasarımlar” oldu.
Buna göre, Ticari Reklam ve Haksız Ticari Uygulamalar Hakkında Yönetmelik’te yapılan değişiklikle karanlık tasarımlara ilişkin düzenlemeler hayata geçirildi. İnternet başta olmak üzere dijital ortamlarda tüketicilerin karar verme veya seçim yapma iradesini olumsuz yönde etkileyen manipülatif orta yüz tasarımları, seçenekler veya sözler gibi araçlarla yolların kullanılması veya olağan şartlar altında satıcı veya sağlayıcı lehine değişiklik yaratmayı amaçlaması koşulları, dürüstlük kurallarına aykırılık teşkil eder. haksız ticari uygulama.
Bu kapsamda, Reklam Kurulu’nun 336 sayılı toplantısında, tüketicilerin dijital ortamlarda karar alma veya seçim yapma iradesini olumsuz yönde etkilemek, önceden seçilmiş seçenekleri tüketiciye sunmak amacıyla uygulamalarda bulunan firmalara yaptırımlar getirildi. tüketicileri belirli seçeneklere yönlendirmek için diğer seçenekleri karmaşık hale getirmek.
Toplantı içeriğinde bir kamu kurumu izlenimi verilerek finansal okuryazarlığı düşük tüketicilerin deneyim ve bilgi eksikliklerinin istismar edilmesi sonucunda muhatabın tedbir amaçlı durdurulmasına ve erişimin engellenmesine karar verildi.
Bakanlık olarak tüketicileri manipülatif uygulamalardan kaynaklanan haksız rekabet, ticaret ahlakı ve alışılmamış durumlardan ayrıştırmak, tüketici tercihlerini şeffaf ve doğru bilgi akışı çerçevesinde gerçekleştirmek amaçlanmaktadır.